Technika PVO(protivzdušné obrany)

01/07/2008 09:08

 

2K12 M2 KUB (SA-6 GAINFUL)

Pozemní samohybný taktický protiletadlový raketový komplet malého dosahu KUB je určený k ničení letounů, řízených střel splochou dráhou letu a bojových vrtulníků v malých a středních výškách. Systém byl vyvinut ruskou firmou Toropov OKB-134 a vyráběn firmami Vympel MKB a NIIP. Do operačního použití jako byl poprvé zaveden vroce 1970.

Systém je charakteristický velmi dobrou průchodivostí i v náročném terénu a vysokou rychlostí letu PLŘS, která dosahuje až M=2,8, což umožňuje ničit i vysoce manévrující vzdušné cíle. Každá palebná baterie má k dispozici vlastní radiolokátor řízení palby a navedení STRAIGHT FLUSH (1S91), 4 odpalovací zařízení na podvozku obrněného transportéru a 2 přepravní a zásobovací automobily PLŘS. Systém může vést bojovou činnost zcela samostatně – vyhledávat, automaticky sledovat a rozpoznávat vzdušné cíle, ozařovat je a zabezpečovat navedení PLŘS. Na jeden vzdušný cíl mohou být naváděny až 2 PLŘS současně. Systém je schopen automaticky sledovat 1 vzdušný cíl a zároveň navádět 2 PLŘS. Znovunabití PLŘS z přepravního na odpalovací zařízení trvá asi 10 minut. Vestavěná televizní kamera s dosahem až 25 kilometrů přispívá ke zvýšení odolnosti proti elektronickému rušení.

Poslední zdokonalená verze se zvýšenou odolností proti elektronickému rušení je označena SA-6B GAINFUL Mod 1 a byla vyráběna až do roku 1992.

Základní technické údaje

  • Maximální účinný dosah střelby: 23 km
  • PLŘS typ 3M9 KUB
  • Motor: dvoustupňový pulzní na tuhé pohonné hmoty
  • Naváděcí soustava: poloaktivní radiolokační
  • Druh bojové části: vysoce explozívní tříštivá trhavá s fragmentovaným jádrem
  • Hmotnost bojové části: 59 kg
  • Délka: 5,8 m
  • Průměr těla: 0,34 m
  • Celková hmotnost: 600 kg

 

 

9K35M STRELA-10M

Protiletadlový raketový komplet (PLRK) 9K35M STRELA-10M (S-10M) je určen kvedení boje se vzdušným protivníkem ve všech druzích vedení bojové činnosti bráněných vojsk. Vkódu NATO se označuje SA-13 GOPHER. Bojové prostředky kompletu tvoří bojová vozidla 9A34, 9A35 a protiletadlové rakety 9M37. Technické prostředky kompletu tvoří zkušební stanice, technická ošetřovna, trenažér operátora, hmotnostní ekvivalent rakety, učebně výcviková raketa a kontrolní přístroj operátora.

Lehký pásový transportér MT-LB, poskytuje celému kompletu vynikající jízdní vlastnosti v terénu.

Bojová vozidla prošla postupně modernizací, která spočívá v zástavbě nového zařízení nazvaného "pracoviště velitele kompletu (PVK-10M)". PVK-10M zabezpečuje příjem a zpracování datových souborů a informací o vzdušné situaci. Jeho prostřednictvím lze docílit natočení věže s odpalovacím zařízením na vybraný cíl podle údajů vyslaných z velitelského stanoviště nebo přímo radiolokátoru. Software PVK-10M zabezpečuje mimo jiné kontrolu jednotlivých zařízení bojového vozidla, dále umožňuje využít režim trenažér a v neposlední řadě i činnost kontrolního přístroje 9F75, který již není nutné k vozidlu složitým a nepohodlným způsobem při bojových střelbách připojovat. K zajištění hodnověrné identifikace vzdušných cílů je v bojových vozidlech PLRK-S10M nahrazován původní systém NRZ typu KREMNYJ-2 systémem MARK XII.

Raketa 9M37 s infračervenou naváděcí soustavou a motorem na tuhé pohonné látky dosahuje maximální rychlosti Mach 2 a je schopná zasáhnout cíl, letící rychlostí do Mach 1,25. Raketa je vybavena vysoce explozivní hlavicí o hmotnosti 6 kg s fragmenovaným jádrem. Kontejner je určen k bezpečnému skladování a přepravě rakety, k jejímu připojení na odpalovací zařízení bojového vozidla, k zamíření a k odpálení. Některá bojová vozidla jsou vybavena rádiovým zaměřovačem 9S16, určeným ke zjišťování vzdušných cílů. Dosah detekce zabezpečuje vytvoření dostatečného časového prostoru pro včasné natočení věže a odpalovacího zařízení bojového vozidla do směru na cíl.

Základní technické údaje

  • Dálkový dosah: 1,5 - 10 km
  • Výškový dosah: 10 - 5000 m
  • Počet převážených raket
  • - na odpalovacím zařízení: 4
  • - v přepravním prostoru: 4

Raketa

  • Délka: 2,2 m
  • Průměr těla: 0,12 m
  • Celková hmotnost: 55 kg

Vozidlo

  • Maximální rychlost: 61,5 km/h
  • Délka: 6,93 m
  • Šířka: 2,85 m
  • Výška
  • - v převozní poloze: 2,22 m
  • - v bojové poloze (náměr 0°): 3,162 m
  • - v bojové poloze (náměr 80°): 3,965 m
  • Celková hmotnost: 12 152 kg

 

9K35M STRELA-10M 1 9K35M STRELA-10M 2 9K35M STRELA-10M 3 9K35M STRELA-10M 4

9K35M STRELA-10M 5 9K35M STRELA-10M 6 9K35M STRELA-10M 7 9K35M STRELA-10M 8

9K35M STRELA-10M 9 9K35M STRELA-10M 10 9K35M STRELA-10M 11 9K35M STRELA-10M 12

9K35M STRELA-10M 13 Raketa 9K35M STRELA-10M 14

 

 

9M32 STRELA-2 (SA-7 GRAIL)

9M32 STRELA-2 (NATO kódové označení SA-7GRAIL) je přenosná protiletadlová řízená střela (PLŘS) krátkého dosahu první generace, určená kničení podzvukových i nadzvukových vzdušných cílů (letounů, vrtulníků, bezpilotních prostředků) vpřízemních a malých výškách. Vývoj této relativně jednoduché PLŘS STRELA-2 (SA-7A) byl zahájen vroce 1959 ..

Její základní verze byla zavedena do výzbroje po roce 1966. Její zdokonalená verze STRELA-2M (SA-7B) se zdokonalenou infračervenou naváděcí soustavou, účinnější bojovou částí, výkonnějším motorem a novým identifikačním zařízením byla používána od roku 1971. Hlavní zdokonalení, provedená ve druhé polovině 70. let, spočívají v použití nové generace naváděcí soustavy, která je nejen citlivější, ale i více odolnější proti infračervenému rušení, resp. proti infračerveným klamným cílům a má podstatně kratší dobu reakce. PLŘS STRELA-2M může spolupracovat s miniaturním radioelektronickým zaměřovačem, který může mít střelec připevněn na své přilbě a určuje směr zdrojů aktivního vyzařování z letounu, jako např. radaru, radiolokačního výškoměru apod. Od konce 70. let byla upravená verze používána k vyzbrojení bojových vrtulníků Mil Mi-24 HIND E zejména k boji proti vrtulníkům. PLŘS STRELA-2 je předními specialisty dodnes považována za velmi účinnou zbraň k ničení vzdušných cílů. K jejím přednostem patří zejména jednoduchost konstrukce, způsob rychlého a snadného použití. Vzhledem ke svým malým rozměrům a nízké hmotnosti je snadno přenosná.

Střela je opatřena pasivní infračervenou naváděcí soustavou a kontaktním zapalovačem a je naváděna na výrazně kontrastní tepelný zdroj, obvykle výtokovou trysku leteckého motoru. Pohon zabezpečuje dvoustupňový motor na tuhé pohonné hmoty. Druh cíle střelec rozlišuje vizuálně, k rozpoznávání jeho státní příslušnosti může používat přídavný dotazovač identifikačního systému IFF. Uvedení naváděcí soustavy a elektronických obvodů do provozu trvá 4 až 6 sekund, motor je zažehnut 0,8 s poté. Z důvodu stabilizace střela za letu rotuje kolem podélné osy rychlostí 20 otáček za sekundu. Cíl je ničen tlakovou vlnou a střepinami při iniciaci vysoce explozivní tvarované bojové části. Po odpálení PLŘS může střelec provést až pětkrát znovunabití odpalovacího zařízení. Souprava bojového kompletu obsahuje PLŘS 9M32M v pouzdru 9P54M, odpalovací zařízení 9P58, elektrický zdroj 9B17, mobilní testovací a zabezpečovací prostředky 9V810M, výcviková a simulační zařízení 9F620, 9F622 a 9F626.

Střela je odpalována z přenosného odpalovacího zařízení válcového tvaru. V přední části je opatřena dvěma malými pravoúhlými pohyblivými řídicími křidélky, na zádi čtveřicí sklopných pravoúhlých stabilizačních křidélek. Střely STRELA-2 počátečních výrobních sérií byly vybaveny ještě nechlazeným infračerveným detektorem s omezenými možnostmi navedení pouze ze zadní polosféry (tzn. že přiblížení k cíli se uskutečňuje zezadu) a neměly žádné ochrany proti infračerveným klamným cílům a modulovaným rušičům. Startovací (tzv. urychlovací) motor hoří po dobu asi 0,5 sekundy, hnací motor pak hoří další 2 sekundy. Pozdější zdokonalená verze STRELA-2M (SA-7B) sice rovněž používá nechlazený detektor, ale je již opatřena speciálním filtrem k eliminaci vnějších rušivých vlivů. STRELA-2 je značně rozšířena a je používána mnoha armádami prakticky na celém světě a licenčně se vyráběla v řadě států. Celkový počet vyrobených střel je odhadován na 50 000 kusů.

Ruská výrobní a vývozní firma Kolomna NPO (nebo KBM) v roce 1997 přišla s nabídkou modernizace střely, která spočívá v instalaci dvourežimové infračervené naváděcí soustavy 9E46M s nechlazeným detektorem, která je součástí PLŘS nové generace IGLA (SA-18 GROUSE) a má důmyslně promyšlené ochrany proti všem možným druhům infračerveného rušení. U PLŘS STRELA-2, zavedených v AČR nebyla tato modernizace provedena.

Základní technické údaje

  • Maximální efektivní dálkový dosah: 3200 m (4200 m)
  • Maximální efektivní výškový dosah: 2000 m (2300 m)
  • Minimální výškový dosah: 50 m (30-50 m)
  • Minimální efektivní dálkový dosah: 800 m
  • Maximální rychlost letu cíle: 220 m/s (260 m/s)
  • Maximální rychlost letu: 385 m/s (580 m/s)
  • Pracovní vlnová délka detektoru: 1,7 až 2,8 m (1,7 až 2,8 m)
  • Zorné pole naváděcí soustavy: 1,9º
  • Úhlová rychlost snímání v režimu sledování cíle: 9º/s
  • Celková hmotnost soupravy: 14,5 kg (15 kg)
  • Hmotnost střely: 9,2 kg (9,85 kg)
  • Hmotnost bojové části: 1,15 kg (1,8 kg)
  • Délka střely: 1,42 m (1,44 m)
  • Průměr těla střely: 72 mm
  • Rozpětí stabilizačních křidélek: 300 mm
  • Délka odpalovacího zařízení: 1,49 m
  • Průměr odpalovacího zařízení: 0,1 m
  • Doba přípravy ke střelbě: max. 6 s
  • Doba reakce: max. 5 s
  • Doba pro samodestrukci střely: 14 až 17 s
  • Rozsah provozních teplot: -38 až +50ºC
  • Obsluha: 1

Poznámka: v závorkách jsou uvedeny údaje verze STRELA-2M (SA-7B)

 

ASVŘP

Automatizovaný systém velení a řízení palby.

ASVŘP byl od roku 1996 vyvíjen jako součást operačně taktického systému pozemních sil pro protiletadlové oddíly mechanizované brigády a postupně na základě strukturálních změn AČR modifikován na univerzální, otevřený a modulární systém umožňující připojit jakýkoli akční prostředek protiletadlového raketového vojska/protiletadlového vojska, ať již současně zavedený ve výzbroji nebo perspektivně nakupovaný, vybavený odpovídajícím terminálem.

ASVŘP umožňuje řídit všechny komplety typu SHORAD (Short Range Air Defence - protivzdušná obrana proti nízkoletícícm cílům), ať již současně zavedené i perspektivně zaváděné, a protiletadlový raketoví komplet 2K12-KUB. S radiovými a radioreléovými prostředky tvoří ucelený modulární systém velení protiletadlového raketového oddílu vyznačujícího se značným modernizačním potencionálem, plně využívající standardní komunikační protokoly NATO a tedy plnohodnotně připojitelný do systému NATINADS (NATO Integrated Air Defence System - spojenecký integrovaný systém protivzdušné obrany) kdekoli na území NATO, nebo i mimo něj.

 

ASVŘP

 

Pasivní sledovací systém Věra

Pasivní sledovací systém (PSS) Věra je výrobek pardubické akciové společnosti ERA. Systém může jako nezávislý zdroj informací o vzdušné situaci plnit funkce kontrolního a záložního systému pro radarové systémy Řízení letového provozu (ŘLP).

První funkční vzor systému Věra byl instalován na stanovištích s nadmořskou výškou cca 1000 metrů a od roku 1995 úspěšně testován v nepřetržitém provozu skupinou specialistů Střediska pasivních systémů letectva a PVO AČR. Váha jedné stanice je cca 25 kg a příkon cca 30 wattů. Princip systému je shodný s požadavky kladenými na jeho předchůdce (např. Tamara, Tacan).

Systémy Věra nabízí výrobce v těchto modifikacích: Věra – P3D, Věra ASCS, Věra - AP, Věra - ADSB a Věra – HME a Věra – E používaný především ve vojenství.

Systém Věra patří do kategorie třípozičních časově-hyperbolických systémů pro určování polohy zdroje elektromagnetických signálů. Těmito signály jsou odpovědi palubních odpovídačů SSR - systému sekundární radiolokace 1090 MHz vysílané ve formě impulsních kódů.

Poloha letounu se určuje na základě vyhodnocení rozdílu času příchodu těchto signálů (kódů) na tři přijímací stanice navzájem vzdálené desítky kilometrů. Souřadnice (poloha) letounu jsou dány průsečíkem hyperbolických křivek odpovídajících vyhodnoceným časovým rozdílům. Systém se skládá ze tří bezobslužných přijímacích stanic (střední a dvou bočních), mikrovlného spojení a signálového procesoru umístěného v místě střední stanice. Tam se také vyhodnocují kódy odpovědí, velmi přesně se měří jejich vzájemné časové zpoždění, vyhodnocuje se okamžitá poloha letounů a provádí se automatické sledování drah všech letounů.

Věra poskytuje informaci o vzdušné situaci v reálném čase: souřadnice X,Y, rychlost, barometrickou výšku a identifikaci kódu. Základní verzi lze rozšířit o další palubní zdroje signálu (dotazovače TACAN, DME, palubní radary aj.). Výstupní informace o aktuální vzdušné situaci se předává modemem do situačního displeje k zobrazení a dalšímu zpracování i k distribuci uživatelům.

Testování prokázalo, že dosah systému je 400 až 500 km v úhlovém sektoru větším než 120o. Systém dokáže pokrýt celé území ČR i dostatečnou část vzdušného prostoru sousedních států. Určující je prakticky pouze přímá radiová viditelnost přijímacích stanic PSS do zájmového prostoru.  Ověřená stacionární přesnost měření (ve vzdálenosti kolem 100 km) je u systému Věra řádově desítky metrů a prostorově závisí na poloze letounu vzhledem k přijímacím stanicím. Současné programové vybavení umožňuje automaticky sledovat až 300 letounů současně.
Systém nabízí i ověřenou plynulost vedení cílů a kvalita vedení při manévrech letounů.

Výstupní informace je předávána s periodou 5 s a obsahuje ke každému letounu pořadové číslo, polohu, identifikační kód A, dekódovanou barometrickou výšku a příznak kvality sledování.
Výstupní zpráva ve formátu ASTERIX zajišťuje datovou kompatibilitu se systémem LETVIS. (integrovaný systém vojenského ŘLP, průzkumu vzdušného prostoru, uvědomování, vedení a řízení aktivních prostředků protivzdušné obrany, obsahující prvky technologie C4I2 ).

 

Aplikace a přínosy:

Systém Věra je vhodný jako záložní systém pro radarové systémy ŘLP, pro sledování letadel na letových trasách a v koncové řízené oblasti, pro sledování letadel při pohybu na zemi, při přistávání i v malých výškách, ke kontrole kvality sledování systémů ŘLP, pro sledování námořního provozu apod.

Systém využívá nejmodernější technologie z oboru mikrovlnné a digitální techniky. Výsledkem je kompaktní, vysoce spolehlivá, rozměrově i váhově minimalizovaná konstrukce.
Použita je plochá anténa typu path.
Přesnost určení barometrické výšky je 30 m.
Obsluhu tvoří jeden operátor u situačního displeje.

PSS Věra představuje užitečný doplněk a zálohu existujících aktivních radiátorů systému ŘLP. Není náhradou radiolokátorů, ale jejich doplňkem se specifickými možnostmi a perspektivou rozvoje. Integrace dat z PSS Věra do systému LETVIS je logická a nezbytná, neboť umožňuje zvýšit bezpečnost celého systému ŘLP.

 

    
 

 

Radiolokátor P-19

V protiletadlovém vojsku AČR představuje radiolokátor P-19 v současnosti jediný používaný prostředek určený k radiolokačnímu průzkumu vzdušného prostoru a k distribuci údajů o vzdušné situaci na velitelská stanoviště a do palebných prostředků. Skládá se z přístrojové a anténní části, které jsou odděleně umístěny na dvou vozidlech ZIL 131.

Radiolokátor P-19 zjišťuje vzdušné cíle v malých výškách, určuje azimut i šikmou dálku a rozpoznává příslušnost cílů radiolokačním dotazovačem. Radiolokátor v podmínkách AČR prošel dílčí modernizací. Původně analogové zpracování vzdušné situace bylo nahrazeno zařízením, jež transformuje zpracovaný signál do číslicového tvaru.

Radiolokační dotazovač KREMNYJ (resp. PAROL) byl nahrazen zařízením AN/TPX-56, které splňuje soudobé požadavky na identifikaci vzdušných cílů a změnu dosavadních pracovních postupů při obsluze radiolokátoru. Nové provedení radiolokátoru má označení RL P19/IFF.

Radiolokátor P-19 Radiolokátor P-19

 

RBS 70 Bofors

Z hlediska technických parametrů patří PPLRK RBS 70 do kategorie protiletadlových raketových kompletů krátkého dosahu (označení NATO je SHORAD – short air defence), t. j. s dosahem v dálce od 5 do 10 km.

Je určen k ničení prostředků vzdušného napadení a taktických vzdušných prostředků protivníka typu střel s plochou dráhou letu, klouzavých pum a muničních kontejnerů vypouštěných letouny s cílem zabezpečit PVO manévrujících pozemních jednotek ve všech druzích boje, dále PVO důležitých průmyslových a vojenských objektů a zabezpečení vzdušného prostoru při krizových a protiteroristických opatřeních.

Základní technické údaje

Hmotnost v zákl. konfiguraci (stojan, zaměřovač, střela): 87 kg

s IFF a nočním zaměřovačem BORC: 128 kg

Ráže střely: 110 mm

Průměr střely s rozvinutými křidélky: 320 mm

Hmotnost bojové hlavice: 1,8 kg

Max. rychlost střely: Mach 2

Max. výškové pokrytí: 0 – 5800 m

Max. účinná dálka na příletu: 200 – 8000 m

Max. účinná dálka na odletu: 200 – 8000 m

Doba složení kompletu: do 40 s

Doba ke znovu nabití zbraně: do 6 s

Obsluha: 3 osoby

Napájení: vlastní lithiové baterie, palubní síť vozidla nebo 220 V s měniči napětí)

RBS 70 Bofors 1 RBS 70 Bofors 2 RBS 70 Bofors 3 RBS 70 Bofors 4

—————

Back